Scrisoare către Florin Iordache: Revizuiţi proiectul de transpunere a Directivei 343/2016!

București, 14 Decembrie 2017

Domnului Florin Iordache, președinte al Comisiei Speciale Comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul Justiției

Domnule Președinte,
Vă scriu în legătură cu proiectul de transpunere a Directivei (UE) 2016/343 a Parlamentului European și a Consiliului din 09.03.2016 în Codul de procedură penală, Legea nr.135/2010.

1. Având în vedere decizia Comisiei pe care o conduceți, luată anterior prin vot, prin care s-a decis sistarea lucrărilor Comisiei pe perioada de Doliu Național în 14, 15 și 16.12.2017, vă solicit aplicarea acestei decizii și suspendarea ședinței de astăzi 14.12.2017, urmînd ca lucrările să se reia după data de 16.12.2017.

2. În legătură cu prevederile concrete ale proiectului, fără a intra în detaliile pe fiecare articol, la o simplă citire, se poate constata că acesta are potențialul de a destabiliza serios întreaga politică penală a statului de combatere a infracționalității, inclusiv a marii corupții și criminalității organizate, depășind cu mult sensul, spiritul și obiectivele Directivei.

3. Vă solicit imperios ca până la reluarea lucrărilor Comisiei, să revizuiți fundamental proiectul actului normativ de transpunere, pentru că, spre exemplu, în conformitate cu proiectul:
a) nu se mai poate lua măsura arestării pentru infracțiunile de corupție, evaziune fiscală sau spălare de bani pentru corupție, deși ele prezintă un grad înalt de pericol social;
b) se dezincriminează mărturia mincinoasă, cu efect inclusiv asupra tuturor cauzelor aflate pe rol având ca obiect această infracțiune, prin aplicarea principiului legii penale mai favorabile, ceea ce va face practic imposibilă aflarea adevărului, în condițiile în care martorii vor ști că pot minți cu impunitate;
c) se creează serioase dificultăți în efectuarea urmăririi, parchetele nu mai au acces la baze de date, rapoartele de constatare nu mai pot fi considerate probe, nu mai poate fi condamnat nimeni în contumacie, simpla sustragere de la justiție paralizând anchetele;
d) nu mai pot fi folosite înregistrările pe mandat de siguranță națională, filmările camerelor de supraveghere din locuri publice;
e) perchezițiile informatice nu mai pot fi folosite în alte dosare;
f) persoana cercetată trebuie declarată imediat suspect și anunțată, ceea ce face inutile perchezițiile și flagrantul, persoana în cauză având posibilitatea să înlăture probele unei posibile infracțiuni.

4. Aceste exemple demonstrează că proiectul de transpunere depășește scopul Directivei și se transformă într-un act normativ care poate fi folosit eficient de către toți cei care plănuiesc săvârșirea de infracțiuni, descurajează și paralizează anchetatorii și golesc de conținut politica penală a statului.
Îmi exprim speranța că veți analiza responsabil cele de mai sus și împreună cu inițiatorii proiectului, veți proceda la revizuirea acestuia.
În opinia subsemnatului, transpunerea Directivei trebuie circumscrisă scopului acesteia, întărirea prezumției de nevinovăție și a dreptului la apărare, nu transformată în paralizarea completă a mijloacelor de anchetă eficientă. Echilibrul trebuie să stea la baza transpunerii, nu ofensiva legislativă agresivă la adresa politicii penale a statului și a instituțiilor chemate prin Constituție și legi să o realizeze.
Nimic nu prejudiciază mai mult drepturile cetățenilor decât comiterea de infracțiuni.

Cu considerație,

Cătălin Predoiu
Deputat

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer